براي مراسم ختم، تاج گل ترحيم بهتر است يا سبد گل؟

بدون توجه به اعتقادات مذهبي، فرهنگي و قوميتي و نسبت به تاج گل تسليت، رسمي وجود دارد كه در آن اعضاي خانواده، دوستان و آشنايان براي اظهار تسليت به كسي كه عزيزي را از دست داده‌اند، تاج گل ترحيم ارسال مي‌كنند.

 

به طور عمومي، گل‌ها يك راه براي نشان دادن رشد، تجديد حيات و پيشرفت هستند. در گذشته، از گل‌ها براي بيان همدردي در مراسم تشييع جنازه استفاده مي‌شد. حضور گل‌ها در محيطي غمگين، حس گرما و آرامش را به همراه مي‌آورد. نوع گلي كه براي بيان احساسات خود انتخاب مي‌كنيد، بسيار مهم است.

 

احتمالاً قبلاً مجموعه‌اي از تاج گل‌هاي تسليت را در مراسم ترحيم، مسجد يا خانه متوفي ديده‌ايد. همچنين، ممكن است بخواهيد پس از درگذشت يكي از دوستان، اعضاي خانواده يا عزيزانتان، گلي ارسال كنيد. اما بايد بدانيد كه نوع تاج گل يا سبد گلي كه بايد ارسال كنيد، به عوامل متعددي وابسته است، از جمله رابطه شما با متوفي يا بازماندگان. اگرچه هيچ قاعده سخت و سريعي در مورد نوع تاج گل يا سبدگل وجود ندارد، مي‌توانيد از راهنمايي‌هاي موجود براي تصميم‌گيري استفاده كنيد.

 

استفاده از تاج گل تسليت يا سبد گل براي مراسم ترحيم، بيشتر به سليقه و فرهنگ مراسم دهندگان و خانواده مربوطه بستگي دارد. هر دو گزينه، راه‌هايي صميمي و احترام‌آميز هستند كه مي‌توانند به ارجاع و يادبود فرد متوفي كمك كنند. تاج گل‌هاي ارسالي عموماً در نزديكي ورودي محل برگزاري مراسم قرار مي‌گيرند. مي‌توانيد تاج گل را حداكثر يك ساعت قبل از مراسم ارسال كنيد.

 

 

تاج گل ترحيم

تاج گل ترحيم معمولاً به صورت يك تاج گل بزرگ و تزيين شده، كه بر روي تابلو ترحيم يا قبر قرار مي‌گيرد، استفاده مي‌شود. اين نماد، به طور سنتي براي نشان دادن احترام و عزاداري به فرد متوفي استفاده مي‌شود. تاج‌هاي گل ترحيم معمولاً از گل هايي مانند: رزها، گل‌هاي زينتي و گل‌هاي ديگر تشكيل مي‌شوند.

 

سبد گل ترحيم

سبد گل ترحيم شامل يك سبد يا يك ظرف باز است كه با گل‌هاي تزيين شده پر مي‌شود. اين گزينه معمولاً در مراسم ترحيم براي قرار دادن در كنار تابلو ترحيم و يا در مكاني مخصوص براي گذاشتن هديه‌ها و گل‌ها استفاده مي‌شود.سبد گل ترحيم مي‌تواند شامل گل‌هاي مختلف، سبزيجات و برگ‌هاي طبيعي باشد.

 

در هر صورت، در انتخاب تاج گل ترحيم يا سبد گل ، مي‌توانيد به سليقه شخصي خود و نيز فرهنگ مراسم ديني يا فرهنگي مربوطه توجه كنيد. بهتر است با خانواده مربوطه يا مسئولان مراسم مشورت كنيد تا بهترين گزينه را براي مراسم ترحيم انتخاب كنيد.

 

گل هاي مناسب براي مراسم ختم چه گل هايي هستند؟

نوع گل در سبد گل يا تاج گل مناسب معمولاً بسيار مهم است. زيرا گل هايي كه در دسته گل هاي ترحيم به كار مي روند معمولا معاني مختلفي دارند و شما مي توانيد با خريد آنها به شكلي خاص تسليت خود را اعلام كنيد.

·       گلايل

اين گل معمولاً مي‌خواهد از كارهاي خوب متوفي تمجيد مي كند و احساسات قلبي شما را نسبت به آنها نشان مي دهد. گلايل عمدتا به عنوان بادبزن و پشت گل هاي ديگر در تاج گل ترحيم استفاده مي شود. اين گل نمادي از اخلاص و ارزش هاي اخلاقي است. بنابراين براي دلداري و همدردي با فرد داغدار مناسب است زيرا اين پيام را ميرساند كه عزيزي كه از دست داده است داراي اين ويژگي ها است. جالب است بدانيد كه گلايل به غير از سفيد رنگ هاي ديگري هم دارد، اما در ايران چون فقط در مراسم ترحيم استفاده مي شود رنگ سفيد آن را مي شناسيم.

·       گل داوودي

گل داوودي بر خلاف ساير گل هايي كه در تاج گل هاي همدردي استفاده مي شود، كاربرد و معاني وسيعي دارد. رنگ سفيد گل داودي در آمريكا و اروپا مفهوم همدردي را تداعي مي كند. البته در كشورهاي آسيايي اين گل براي تولد بيشتر معني دارد و در مراسم تولد نوزاد استفاده مي شود.

·       گل رز

گل رز به عنوان يكي از محبوب ترين گل ها در مراسم عزاداري نيز استفاده مي شود. گل رز سفيد نشان دهنده احترام و معصوميت است و مي تواند گزينه مناسبي براي ابراز همدردي در مراسم ترحيم باشد. البته از رنگ بنفش- مشكي تيره آن مي توان براي تسكين لحظات غم و اندوه استفاده كرد. رزها نماد عشق و احترام بوده و براي مراسم ترحيم مناسب هستند.

·       گل ميخك

در ميان مسيحيان، ميخك نمادي از اشك هاي مسيح است. رنگ هاي مختلفي دارد اما مانند بقيه گل هاي استفاده شده در تاج گل ترحيم از رنگ سفيد آن استفاده شده است. مسيحيان نيز از ميخك روي تابوت استفاده مي كنند.

·       گل ليليوم

ليليوم‌ها با طراوت و زيبايي خود، گل‌هايي مناسب براي تاج گل ترحيم هستند. ليليوم‌هاي سفيد به عنوان نمادي از بي‌نقصي و پاكي استفاده مي‌شوند. ليليوم يكي از رايج ترين گل ها در تاج گل تسليت است. زيرا نمادي از معصوميت روح است. زنبق سفيد بيانگر خلوص، شكوه و شفقت است.

 

علاوه بر اين، از ديگر انواع گل هايي كه مي توان در دسته گل مناسب ترحيم استفاده كرد، كه هر كدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. به دليل اينكه انتخاب گل‌ها بستگي به سليقه شما و فرهنگ مراسم دارد، مي‌توانيد از تركيبي از اين گل‌ها استفاده كنيد تا يك تاج گل ترحيم زيبا و معنوي ايجاد كنيد.

 

نوشتن پيام تسليت بر روي سبد يا تاج گل ترحيم

 

علاوه بر تهيه تاج گل يا سبد گل، نكته قابل تامل ديگر ارسال پيام تسليت به بازماندگان آن مرحوم است. با توجه به نزديكي خود به فردي كه از دست دادن عزيزي را تجربه كرده است، بايد به محض اطلاع از درگذشت عزيز، پيام تسليت خود را تهيه و ارسال كنيد. همچنين مناسب است چند روز پس از مراسم يادبود يا تشييع پيام تسليت ارسال شود. اساساً پيام تسليت يادداشتي براي ابراز همدردي شماست. اين پيام مي تواند منبع خوبي براي آرامش براي كسي باشد كه در غم از دست دادن يك عزيز را در دل دارد.

اين پيام يك حركت ساده از سوي شما است تا به بازماندگان بگوييد كه در غم آنها شريك هستيد. اين پيام تسليت ميتواند بنر بزرگي براي نصب در منزل متوفي يا پيامك بر روي تاج گل ترحيم يا سبد گل و يا حتي پيام كوتاهي در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي باشد. يكي پيام روي گل هنگام اهداي گل مهم است. گلي كه حاوي پيام يا نام شما نباشد در ميان گل هاي ديگر گم مي شود و هيچ يك از اهداف شما محقق نمي شود.

قسمت هاي مختلف پيام تسليت براي نصب بر روي تاج گل ترحيم

پيام تسليت مناسب چند قسمت دارد. اولاً مخاطب اصلي كه مي خواهيد گل و پيام به آن برسد، ثانياً متن پيام بايد واضح و حاوي احساس همدردي شما باشد. سوم نام شما يا مجموعه اي است كه از طرف آن گل ها ارسال مي شود. شما مي توانيد تاج گل را از گلمون سفارش دهيد و مي توانيد طرح كارت و پيام خود را در حين ثبت سفارش نيز انتخاب كنيد. پيام شما در اندازه مناسب و متناسب با سبد مورد نظر روي گل چاپ و نصب مي شود.

با توجه به شرايط و مخاطبانتان لحظه مناسب را انتخاب كنيد و گل و پيام مورد نظر را در بهترين شرايط و بهترين زمان به دست دوست خود برسانيد و به عزيزان خود نشان دهيد كه حتي در سخت ترين شرايط نيز در كنار آنها خواهيد بود.