مقايسه سامسونگ s21 fe و s21 ultra

 

 گلكسي S21 Ultra بهترين پرچمدار سال قبل سامسونگ بوده و همچنان هم ارزش خريد بالايي دارد و در سوي ديگر سامسونگ s21 fe جديدترين قاتل پرچمدار اين سازنده كره‌اي است. اما با توجه به اين كه S21 اولترا قيمتي تقريباً دو برابري نسبت به قيمت گوشي سامسونگ s21 fe 5g دارد كدام كهكشاني به نسبت قيمت امكان بيشتري داشته و ارزش خريد بالاتري دارد؟

 

طراحي و كيفيت ساخت

گلكسي S21 اولترا از بهترين متريال ممكن يعني شيشه و آلومينيوم ساخته شده ولي S21 FE بدنه‌اي پلاستيكي دارد پس يعني از نظر كيفيت ساخت قطعاً پرچمدار سامسونگ وضعيت بهتري دارد. از نظر ارگونومي اما همه چيز عكس مي‌شود و با توجه به اختلاف وزن 50 گرمي و اختلاف ضخامت 1 ميلي‌متري و طول و عرض كمتر با اختلاف S21 FE را گوشي خوش‌دست‌تري مي‌دانيم.

هر دو گوشي در نهايت از گواهي IP68 پشتيباني مي‌كنند و با توجه به اختلاف قيمت موجود و همچنين برتري S21 FE از نظر ارگونومي بايد اين كهكشاني را برنده اين بخش اعلام كنيم.

 

صفحه نمايش

گلكسي S21 اولترا از يك پنل بي‌نظير بهره مي‌برد. اين نمايشگر 6.8 اينچي از نوع سوپر امولد بوده و رزولوشن QHD براي آن در نظر گرفته شده است. نرخ نوسازي اين پنل طبق انتظار 120 هرتز است و از محتواي HDR10+ هم پشتيباني مي‌كند. كيفيت اين پنل و ميزان روشنايي آن به معناي واقعي عالي است و هنوز هم در بين بهترين‌هاي موجود در جهان قرار مي‌گيرد.

 

در سوي ديگر گلكسي S21 FE هم يك پنل 6.4 اينچي از نوع سوپر امولد اما با رزولوشن FHD+ دارد. اين نمايشگر از نرخ نوسازي 120 هرتزي و محتواي HDR10+ پشتيباني مي‌كند تا با توجه به بازه قيمتي بسيار قوي ظاهر شود. پنل هر دو گوشي حدود 90 درصد از فضاي روبه‌رويي را به خود اختصاص داده تا حاشيه‌ها بسيار باريك باشد.

اما با اين وجود كدام صفحه‌نمايش بهتر است؟ به طور حتم نمايشگر پرچمدار سامسونگ به دليل برخورداري از رزولوشن و در عين حال روشنايي بيشتر وضعيت بهتري دارد اما اين سؤال پيش مي‌آيد كه اين برتري به ازاي قيمت دو برابري ارزش دارد؟ در يك كلام خير! پنل S21 FE هم رزولوشن كاملاً مناسبي دارد و هم روشنايي كافي و شايد بتوان تاحدي كيفيت بيشتر S21 اولترا را بلااستفاده دانست.

اگر هزينه براي شما مهم نيست و بهترين پنل ممكن را مي‌خواهيد به سراغ S21 اولترا برويد ولي در غير اين صورت با توجه به هزينه پرداختي گلكسي S21 FE پنلي بسيار عالي را در اختيار شما قرار مي‌دهد.

 

سخت افزار

گلكسي S21 FE و گلكسي S21 اولترا موجود در بازار كشور از تراشه‌ي ۵ نانومتري اگزينوس 2100 بهره مي‌برند. اين تراشه هشت هسته پردازنده مركزي شامل يك هسته Cortex-X1 با فركانس 2.9 گيگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فركانس 2.8 گيگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فركانس 2.2 گيگاهرتز و پردازنده گرافيكي Mali-G78 را شامل مي‌شود.

اين تراشه در استفاده روزمره عملكرد بسيار خوبي دارد و مي‌تواند تمام بازي‌ها و برنامه‌هاي موجود را در نهايت كيفيت اجرا كند. قدرت اين تراشه به نسبت اسنپدراگون 888 استفاده شده در گوشي‌هاي رقيب يا حتي نسخه چين و آمريكا خود اين كهكشاني‌ها كمتر است و مقداري هم سريع‌تر داغ مي‌شود ولي بعيد است با بخش سخت افزاري اين دو گوشي با مشكلي مواجه شويد.

برنده اين بخش به طور حتم گلكسي S21 FE است؛ چرا كه با داشتن قيمتي حدود نصف S21 اولترا قدرت سخت افزاري مشابهي را در اختيار قرار مي‌دهد و مي‌تواند به خوبي از پس كارهاي مختلف بربيايد.

 

باتري

پرچمدار سامسونگ يك باتري با ظرفيت 5000 ميلي‌آمپر ساعتي دارد و در طرف ديگر سامسونگ s21 fe از يك باتري 4500 ميلي‌آمپر ساعتي بهره مي‌برد. هر دو گوشي با داشتن استفاده نرمال و عادي مي‌توانند يك روز كامل شما را همراهي كنند ولي به طور كلي شارژ دهي پرچمدار سامسونگ با وجود داشتن نمايشگري بزرگ‌تر با رزولوشن بيشتر بهتر از رقيب است.

گلكسي S21 اولترا مي‌تواند با يك بار شارژ كامل حدود 15 ساعت وب‌گردي يا 18 ساعت پخش مداوم ويدئو را دوام بياورد و اين درحالي است كه اين اعداد براي S21 FE به ترتيب 10.5 و 16.5 هستند. از نظر سرعت شارژ هر دو از فناوري شارژ سريع 25 واتي پشتيباني مي‌كنند ولي درون جعبه خبري از آداپتور نيست و بايد جداگانه اقدام به خريد شارژر كنيد.

 

دوربين

سامسونگ براي دوربين اصلي گلكسي S21 FE به سراغ سنسور ۱۲ مگاپيكسلي مدل Samsung S5K2LD با اندازه 1/1.76 اينچي و اندازه پيكسل 1.8 ميكروني رفته است. اين سنسور در پشت يك لنز ۲۶ ميلي‌متري با گشودگي ديافراگم f/1.8‌ قرار گرفته و از فوكوس خودكار تشخيص فاز دو پيكسلي و همچنين لرزشگير اپتيكال تصوير (OIS) پشتيباني مي‌كند. اين دوربين را تله فوتو 8 مگاپيكسلي با امكان زوم 3 برابري اپتيكال، فوق عريض 12 مگاپيكسلي و سلفي 32 مگاپيكسلي همراهي مي‌كند.

 

در طرف ديگر S21 اولترا قرار گرفته، گوشي كه به دوربين اصلي با سنسوري ۱۰۸ مگاپيكسلي مدل سامسونگ S5KHM3 با اندازه‌ي 1/1.33 اينچ و اندازه‌ي پيكسل 0.8 ميكروني مجهز شده است. اين سنسور در پس لنزي ۲۴ ميلي‌متري با گشودگي ديافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوكوس خودكار تشخيص فاز پشتيباني مي‌كند. براي اين دوربين لرزشگير اپتيكال تصوير و فوكوس ليزري هم در نظر گرفته شده و عكس‌ها به صورت پيش فرض به دليل استفاده از فناوري Nona-pixel Bayer به صورت ۱۲ مگاپيكسلي به ثبت مي‌رساند.

دوربين اصلي پرچمدار سامسونگ را يك پريسكوپ تله فوتو 10 مگاپيكسلي با امكان زوم 10 برابري اپتيكال، يك تله فوتو 10 مگاپيكسلي با امكان زوم 3 برابري اپتيكال، يك فوق عريض 12 مگاپيكسلي و يك سلفي 40 مگاپيكسلي همراهي مي‌كند.

كيفيت دوربين‌هاي سامسونگ s21 fe براي بازه قيمتي محصول بسيار خوب است ولي در حد و اندازه يك پرچمدار نيست و S21 اولترا به طور حتم در زمينه دوربين گوشي بهتري و كامل‌تري است.

پس اگر يك دوربين بسيار خوب و رضايت بخش مي‌خواهيد به سراغ S21 FE برويد ولي اگر دوربين دليل اصلي خريد گوشي براي شما است قطعاً S21 اولترا مي‌تواند تصاوير و ويدئوهاي بهتري براي شما به ثبت برساند.

 

جمع بندي

در اين كه گلكسي S21 اولترا در كل گوشي بهتر و كامل‌تري نسبت به سامسونگ s21 fe است هيچ شكي نيست و قطعاً بايد يك پرچمدار وضعيت بهتري نسبت به يك قاتل پرچمدار داشته باشد. اما موضوع اصلي اين است كه S21 اولترا قيمتي دو برابري نسبت به S21 FE دارد ولي آيا ارزش خريد دو برابري را ارائه مي‌دهد؟ قطعاً خير!

به نسبت قيمت دو محصول قطعاً ارزش خريد S21 FE را بيشتر مي‌دانيم؛ چرا كه اين كهكشاني قدرت سخت‌افزاري مشابه با رقيب دارد و در بخش دوربين، نمايشگر، كيفيت ساخت و باتري نيز به خوبي مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي اكثر كاربران باشد و مثلا فقط در صورتي كه به دوربين حرفه‌اي‌تري نياز داشته باشيد بايد به سراغ S21 اولترا برويد.

قيمت گوشي سامسونگ كاملا بستگي به مدل و مشخصات گوشي دارد. سامسونگ براي ماندن در بازار پر رقابت گوشي‌هاي هوشمند، دست به توليد سري‌هاي مختلف گوشي كرد. هر سري گوشي سامسونگ، مشخصات فني و در نتيجه قيمت متفاوت‌تري دارد تا دست خريدار را براي خريد گوشي سامسونگ باز نگه دارد. در ليست قيمت گوشي سامسونگ مدل‌هاي بسياري پيدا مي‌شود. سامسونگ سعي كرده است تا بالاترين كيفيت را براي تمام اقشار مردم ارائه كند تا هر كسي با حداقل بودجه بتواند يك گوشي سامسونگ در دستش بگيرد.