بهترين فصل اقيانوس ابر فيلبند چه زماني است؟

 

در استان مازندران، در ميان انبوه درختان سربه‌فلك كشيده و در دل ابرهاي سفيد، بهشتي بسيار زيبا و دلنشين پنهان شده است. اين منطقه خاص و اسرارآميز شمال كشور، روستاي ييلاقي فيلبند است. اين روستاي زيبا و سرسبز در ميان گردشگران، به اقيانوس ابرها معروف شده است.

در اين مقاله مي‌خواهيم با آن بيشتر آشنا شويم و با توجه به شرايط جغرافيايي و جوي فيلبند، باهم به اين نتيجه برسيم كه، كدام يك از زمان‌هاي سال براي سفر به فيلبند مناسب است؟

روستاي زيباي فيلبند كجاست؟

فيلبند از روستاهاي بكر و زيباي شهرستان بابل و از توابع استان مازندران است. اين روستا از شمال غربي با روستاي سنگچال آمل، از جنوب با ييلاق «ونه بن» و روستاهاي «ورزنه» و «نشل» و از جنوب شرقي با روستاهاي «شيخ موسي»، «نيراسم» و «گليران» همسايه است و در ۵۷ كيلومتري جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز قرار گرفته است.

جالب است بدانيد، فيلبند آخرين روستاي جنگل «چلاو» به‌شمار آمده و به دليل ايجاد پديده اقيانوس ابر در اين روستا، شمار زيادي از گردشگران را به سمت خود مي‌كشاند. مسافران براي اقامتي چند روزه در روستاي فيلبند مي‌توانند از اينجا، محل اسكان مورد نظرشان را به صورت آنلاين رزو كنند.

براي دسترسي به اين خطه سرسبز شمال كشور، بايد از جاده هراز عبور كرد و در ميان مسير، وارد جاده فرعي فيلبند با چشم‌اندازهاي زيبا و كوهستاني شد. روستاي فيلبند، بين جنگل اليمستان و روستاي «رزكه» قرار دارد. جالب است بدانيد، اهالي روستا در فصل تابستان از اين جاده فرعي با پاي پياده يا قاطر عبور مي‌كنند، اما اين مسير براي عموم بسيار خطرناك بوده و به گردشگران و افرادي كه شناخت درستي از مسير ندارند، توصيه نمي‌شود.

آشنايي با جاذبه‌هاي گردشگري فيلبند

 

شايد روستاي فيلبند بيشتر در ميان عموم مردم، با تجمع ابرهايش شناخته شده باشد، اما بي‌انصافي است، از ديگر زيبايي‌هاي اين خطه بكر و  دست‌نخورده چشم‌پوشي كنيم. در اين روستا، ديدني‌هاي جذاب ديگري هم وجود دارد كه شما را شگفت‌زده كرده و قدرت و عظمت خداوند را در جاي‌جاي آن مشاهده مي‌كنيد.

شما مي‌توانيد با سفر به فيلبند، آب خنك و گوارايي را، از چشمه‌هاي آب معدني‌اش، نوش جان كنيد و در دشت‌هاي سرسبز آن، فارغ از مشغله‌هاي زندگي، آزادانه بدويد. اگر دوست داريد، از تمام جاذبه‌هاي اين روستا ديدن كنيد، مي‌توانيد از اين قسمت وارد لينك زير شده و براي اجاره اقامتگاه شمال اقدام كنيد.

ديگر ديدني‌هاي اين روستاي بام شرقي مازندران عبارتند از:

چشمه لار:

چشمه لار، يكي از جاذبه‌هاي طبيعي روستاي فيلبند است. آب اين چشمه سرشار از املاح و مواد معدني است و آشاميدن آن براي درمان بسياري از بيماري‌ها توصيه مي‌شود. حتي محلي‌هاي اين منطقه معتقدند كه با آشاميدن آب اين چشمه پر املاح، استخوان‌بندي درشت و محكمي پيدا كرده‌اند.

جنگل سنگچال:

جنگل سنگچال، در 7 كيلومتري فيلبند، يكي از ديدني‌ترين جنگل‌هاي شمال كشور است. بافت جنگلي اين روستا هم، با ديگر مناطق شمال كشور متفاوت است. زيرا سرماي هوا به درختان اجازه رشد نمي‌دهد و همين امر باعث شده تا در فيلبند درختاني مانند گردو، فندق، سيب و آلبالو وجود نداشته باشد.

زمان مناسب براي سفر به روستاي ييلاقي فيلبند

 

روستاي فيلبند، در ارتفاعات استان مازندران قرار گرفته است و از مناطق ييلاقي به‌شمار مي‌آيد. به همين دليل ممكن است، در فصل بهار، آب و هوايي ناپايدار داشته باشد و انتظار نزول بارش باران، برف، رنگين كمان، تگرگ و يا حتي برف از آسمان داشته باشيم. فرصت تماشاي اين اتفاقات جذاب و زيبا، به واسطه اجاره اقامتگاه در مازندران از اينجا برايتان فراهم خواهد شد.

اما اگر مي خواهيد از سرماي هوا و بارش‌هاي بي‌پايان در امان باشيد و نظاره‌گر زيبايي‌هاي بي حد و اندازه فيلبند باشيد، بهتر است، ارديبهشت تا شهريور ماه كه ميزان بارندگي‌ها رو به كاهش است را براي سفر به فيلبند انتخاب كنيد.

طبيعت زيباي فيلبند در فصل پاييز، هزار رنگ و چشم‌نواز است. البته در اين فصل هوا روبه سردي رفته و بارندگي‌ها هم شروع مي‌شوند. بنابراين، بهتر است از اوايل پاييز تا زماني كه بارندگي‌ها هنوز شروع نشده، به اين منطقه سفر كنيد.

سفر به فيلبند، در فصل زمستان، اصلا توصيه نمي‌شود. زيرا اين روستا در زمستان پوشيده از برف و يخبندان بوده و خالي از سكنه است. حتي گاهي تردد در جاده روستا هم امكان‌پذير نيست.

با توجه به موارد گفته شده، مناسب‌ترين زمان سفر به بام شرقي مازندران، فصل تابستان است. آب و هواي اين روستاي بكر و دوست‌داشتني در اين فصل، قطعا شما را هيجان‌زده خواهد كرد وهوا بسيار خنك و مطبوع است. بنابراين سفر به اين روستا در فصل تابستان را به كساني كه از گرماي هوا فراري‌اند، توصيه مي‌كنيم. اما اگر مي‌خواهيد، نظاره‌گر اقيانوس ابرهاي فيلبند باشيد، بايد مواقعي كه بارندگي زياد است را انتخاب كنيد. در چنين زمان‌هايي، ابرها به قدري پايين هستند، كه گويي شما بر روي فرشي از ابر راه مي‌رويد.

نكاتي براي سفر به روستاي فيلبند

در سفر به روستاي فيلبند حتما لباس گرم و كفش مناسب براي پياده‌روي به همراه داشته باشيد. هم چنين همراه داشتن پوتين و كفش ساقدار هم به دليل بارندگي‌هاي پي‌درپي و كوهستاني بودن روستا توصيه مي‌شود. بادگير و باراني را هم فراموش نكنيد. دوربين عكاسي هم از لازمه‌هاي سفر براي ثبت خاطرات شماست.

براي سفر به فيلبند و ديگر شهرها و روستاهاي واقع در شمال كشور، بهتر است، اقامتگاه مورد نظرتان را قبل از سفر، از طريق يكي از سايت‌هاي معتبر گردشگري رزرو كرده تا سفري خاطره‌انگيز داشته باشيد.