آشنايي با ضوابط و اصول طراحي دكوراسيون اداري

طراحي دكوراسيون اداري داراي ضوابط و اصول خاصي بوده كه هر يك از اين موارد قوانيني بر اساس روانشناسي و زيباشناسي دارد كه با رعايت هر يك از آنها مي توان دكوراسيون بسيار زيبا و خاص را براي محيط اداري خود طراحي كنيد.

قوانين و اصول ضوابط طراحي دكوراسيون اداري به گونه است كه به كوچكترين جزئيات توجه شده كه همين امر بر راندمان و شرايط روحي كارمندان و همينطور ارباب رجوع تاصيرگذار مي باشد.

در اين گزارش كارشناسان ما در مجموعه فضا گويا استانداردهاي فضاي اداري در انتخاب رنگ، نورپردازي، نوع ديوارپوش و كفپوش و نحوه قرارگيري مبلمان اداري، ميز و صندلي و غيره را به طور كامل بررسي كرده اند. با ما همراه باشيد.

 

اصول طراحي دكوراسيون اداري 

اصول طراحي دكوراسيون اداري در انتخاب رنگ

يكي از مهم ترين اصول طراحي دكوراسيون اداري، انتخاب رنگ ها بر اساس روانشناسي آنها مي باشد. رنگ داراي روح و انرژي مي باشد و به همين دليل در افراد احساسات مختلفي را القا مي كند. در نتيجه نمي توان تنها به سليقه شخصي رنگ اتاق مديريت و كاركنان و راهروها و ساير بخش ها را انتخاب كرد.

به عنوان يك اصل بسيار مهم، براي دكوراسيون اداري رنگ هايي را بايد انتخاب كنيد كه در مرحله اول آرامش داشته باشند. چون رنگ هاي بيش از اندازه شاد در بلند مدت باعث پريشاني ذهن و عدم تمركز افراد خواهد شد. رنگ هاي تيره نيز منجر به افسردگي افراد حاضر در محيط كار ميشوند.

علاوه براين، به اصل تناسب رنگ در طراحي دكوراسيون اداري با ميزان نور و روشنايي محيط و بزرگ و كوچكي فضا نيز بايد توجه داشت. محيط هاي كوچك با نور كم نياز به ديوار و سقف هاي روشن دارند و براي محيط هاي بزرگ حق انتخاب بالايي پيش رو خواهيد داشت.

همچنين لازم به ذكر است، در بخش هاي مختلف فضاي اداري مي توان رنگ هاي متفاوتي را به كار برد. به عنوان مثال، اگر قصد داريد كارمندان زمان كمي را در آبدارخانه سپري كنند، بهتر است از رنگ هاي قرمز و نارنجي استفاده شود.

استانداردهاي نورپردازي در دكوراسيون اداري

يكي ديگر از ضوابط و اصول در طراحي دكوراسيون اداري، نحوه نورپردازي فضاي اداري مي باشد. يكي از قوانين مطرح در اين زمينه، استفاده از نورهاي طبيعي و غير طبيعي در كنار هم مي باشد. تابش مستقيم نور خورشيد به اتاق هاي كار مي تواند منجر به خستگي چشم شود و به همين دليل پرده هاي مناسب بايد به كار رود.

براي تامين نور و روشنايي در اين شرايط تركيب نور طبيعي و مصنوعي يا غير طبيعي با لامپ هاي مختلف بهترين انتخاب خواهد بود. در نورپردازي دفتر اداري چون اغلب اتاق ها فاقد پنجره هستند، لازم است از لامپ استفاده شود. براي حفظ تعادل، بهتر است نورهاي زرد و سفيد را در كنار هم به كار ببريد.

چيدمان اداري بر اساس نوع فعاليت كاركنان

با مرور ضوابط و اصول طراحي دكوراسيون اداري، پي به اهميت بسيار زياد تناسب نحوه چيدمان با نوع فعاليت كارمندان و كاركنان خواهيد برد. كسب و كارها و محيط هاي اداري كه بيشتر كارها به صورت گروهي انجام ميشوند، مي توانند چيدمان را به صورت باز انجام دهند.

در اين نحوه چيدمان بدون پارتيشن بندي و استفاده از ديوار، افراد با وظايف مختلف در كنار هم قرار گرفته و كار مي كنند. اما اگر كارمندان و كاركنان نياز به تمركز داشته و لازم باشد تا گروه بندي و از هم جدا شوند، با پارتيشن اداري يا اختصاص دادن اتاق هاي مخصوص مي توان به اين هدف دست پيدا كرد.

 

چيدمان  مبلمان اداري بر اساس فعاليت كارمندان 

اصل نظم در دكوراسيون اداري

نظم در دكوراسيون داخلي اهميت زيادي دارد و در محيط هاي كاري مي توان دليل آن را به خوبي درك كرد. قرار دادن ميز و مبل و صندلي اداري بدون هيچ قانون، قرار گرفتن تعداد زيادي از وسايل كف اتاق ها و راهروها، نامرتب بودن سطح ميز منشي، ميز مديريت و ساير افراد همگي به شدت بر ديدگاه ارباب رجوع تاثير منفي ايجاد مي كند.

علاوه براين، ذهن در محيط هاي نامنظم به شدت آشفته بوده و قدرت تمركز خود را از دست مي دهد. به همين دليل به عنوان يكي از مهم ترين اصول در طراحي دكوراسيون اداري مي توان به رعايت نظم اشاره كرد. نظم در اينجا تمام بخش هاي محيط اداري را در برميگيرد، حتي چيدمان شلف و قفسه هاي روي ديوار و گلدان هاي گوشه اتاق هاي كاري و غيره!

دكوراسيون اداري با ديد بلند مدت

از ديگر اصول مهم در چيدمان فضاي اداري، داشتن ديد بلند مدت است. اين مساله مخصوصا براي محيط هاي كاري و اداري كه نياز به پارتيشن بندي دارند اهميت خود را بيشتر نشان مي دهد. سعي كنيد فضاي كار را با اين ديد چيدمان كنيد كه در آينده تعداد كارمندان و ارباب رجوع بيشتر شده و نياز به فضاهايي از قبيل اتاق جلسات و كنفرانس و غيره وجود دارد. بر همين اساس حتي مي توان نوع مبلمان و صندلي ها را نيز انتخاب كرد.

اصول مهم در استفاده از گياهان در دكوراسيون اداري

حضور بخشي از طبيعت در محيط هاي كاري و اداري كه در اغلب مواقع با تنش بالايي همراه هستند، يك اصل در طراحي دكوراسيون اداري محسوب ميشود. سعي كنيد متناسب با ميزان نور طبيعي و مصنوعي محيط و همچنين ميزان بزرگ و كوچكي فضا، از چند گلدان يا فلاور باكس استفاده كنيد. حتي مي توان با انتخاب فلاورباكس با يك تير دو نشان زد. چون برخي از فلاورباكس ها شبيه به باغچه هايي با ارتفاع زياد هستند كه به عنوان پارتيشن در فضاهاي كاري مورد استفاده قرار ميگيرند.

رعايت اصول ارگونوميك در چيدمان فضاي اداري

از مهمترين ضوابط و اصول در طراحي دكوراسيون اداري مي توان به رعايت اصول ارگونوميك اشاره كرد. از آنجا كه كارمندان حداقل 8 ساعت در شبانه روز را در محيط كار حضور دارند، به همين دليل ميز، صندلي و ساير وسايل موجود در اتاق بايد با استاندارد باشند.

استفاده از صندلي ارگونوميك طبي و ميزهايي كه از نظر ارتفاع، طول و عرض و حتي جنس استاندارد و متناسب با ساختار بدن افراد باشند در طراحي دكوراسيون فضاي اداري مي تواند نتايج بسيار خوبي را به همراه داشته باشد.

 

رعايت اصول ارگونوميك در چيدمان فضاي اداري

استانداردهاي انتخاب مبلمان براي فضاي اداري

اصل مهم انتخاب مبلمان را نمي توان در طراحي دكوراسيون داخلي ناديده گرفت. مدل مبلمان، رنگ، جنس روكش و مدل صندلي و ميزها بايد با استانداردها تناسب داشته باشند. مبلمان هاي اداري بهتر است تا حد امكان ساختار رسمي تري داشته باشند و به همين دليل بيشتر روكش هاي چرم براي آنها انتخاب ميشود.

توجه به ديوار و كف فضاي اداري 

انتخاب ديوارپوش و كفپوش از ديگر موارد بسيار مهمي مي باشد كه چيدمان فضاي اداري بايد مد نظر قرار داد. از اصل انتخاب متريال مناسب براي كف و ديوار در طراحي دكوراسيون اداري، عايق بودن آنها در برابر صدا، حرارت و نم و رطوبت مي باشد.

با در نظر گرفتن اين اصول مي توان متريال هايي را انتخاب كرد كه براحتي قابل شستشو بوده و از هدر رفتن انرژي از كف و ديوارها نيز جلوگيري كنند. علاوه براين، براي اين محيط ها متريال هايي را پوشش كف انتخاب كنيد كه در برابر تردد زياد افراد دچار تخريب و فرسودگي نشوند.

جمع بندي

به عنوان يك نتيجه گيري و جمع بندي مي توان گفت، ضوابط و اصول طراحي دكوراسيون اداري به انتخاب رنگ، نحوه چيدمان وسايل و پارتيشن ها، استفاده از نور طبيعي و مصنوعي در كنار هم، به كار بردن گياهان در اتاق هاي كاري مي پردازد. علاوه براين، به عنوان يك اصل مهم در چيدمان فضاي اداري مي توان به رعايت اصول ارگونوميك در انتخاب مبلمان و ميز و صندلي ها اشاره كرد.

اگر به دنبال خريد انواع مبلمان اداري با كيفيت عالي هستيد، ما به شما مجموعه فضاگويا انديش را معرفي ميكنيم. با مراجعه به وب سايت اين شركت (www.fazagooya.com) مي توانيد تنوع مبلمان اداري آنها را مشاهده كرده و علاوه بر آن مي توانيد از قيمت انواع مبلمان مانند قيمت ميز مديريت، انواع ميز اداري، پارتيشن اداري و ... نيز مطلع شويد.