خوشمزه ترين غذاهاي چيني

 

چين مانند بسياري ديگر از كشورهاي آسيايي، تنوع غذايي بسيار بالا با انواع مواد اوليه و طعم‌ها و رنگ‌هاي جادويي خاص خودش را دارد. خوشمزه ترين غذاها در چين قدمت بسيار زيادي دارند و از زمان امپراطوري‌هاي بزرگ چين تا به حال به جاي مانده‌اند. البته كه برخي از اين غذاها شايد به ذائقه ما عجيب و متنفاوت به نظر برسد، اما در مطلب امروز مي‌خواهيم غذاهايي را معرفي كنيم كه در كل جهان محبوب هستند و انواع سلايق مي‌توانند از آن‌ها لذت ببرند.

اردك پكينگ

يكي از معروف‌ترين و خوشمزه ترين غذاها در چين همين pecking duck يا اردك پكينگ است كه به آن اردك پكن هم گفته مي‌شود. معروف بودن اين غذا به حدي است كه يك جورهايي نماد پكن نيز محسوب مي‌شود. تاريخچه اردك پكن به حدود ۶۰۰ سال پيش برمي‌گردد. البته آن زمان اين غذا مخصوص دربار امپراطور بود اما حالا در رستوران‌هاي چيني و مخصوصا در مناسبت‌هاي خاص مانند سال نو سرو مي‌شود. فرآيند پخت اين غذا پيچيده و خاص است و بيشتر در رستوران‌ها سرو مي‌شود تا در خانه. اردك پكني در واقع گوشت اردكي است كه با ذغال برشته مي‌شود و روي آن كاملا ترد و بيسكوييتي است. اين غذا با سس مخصوصي به نام هويزين و همراه با پنكيك تهيه شده از آرد گندم و پيازچه سرو مي‌شود. همانطور كه گفتيم اين غذا بسيار خاص و نمادي از پكن است، پس اگر ويزاي توريستي چين را گرفتيد و به اين كشور سفر كرديد امتحان آن را از دست ندهيد.

دامپلينگ چيني

دامپلينگ يا پيراشكي يكي از معروف‌ترين غذاهاي آسيايي است كه محدود به چين نيست و در بسياري از كشورها فرم‌هاي مختلف آن وجود دارد، هر چند كه محتويات آن در هر كشوري ممكن است متفاوت باشد. دامپلينگ چيني هم انواع بسيار مختلفي دارد و در واقع يك خمير نشاسته‌اي است كه با مواد مختلفي پر مي‌شود و معمولا به صورت آپ‌پز پخته مي‌شود. دامپلينگ قدمت تقريبا ۱۸۰۰ ساله در چين دارد. مردم داخل اين دامپلينگ‌ها را با خوراكي‌هاي مختلفي از گوشت مرغ، خوك يا گاو وگوسفند مخلوط شده با انواع سبزيجات خرد شده پر مي‌كنند و بالاي خمري را به شكل خاصي مي‌بندند. دامپلينگ تهيه شده با هر يك از اين موارد نام خاصي دارد و جزو غذاهاي سال نو نيز محسوب مي‌شود.

هات پات

هات پات بيش از اين كه نام يك نوع غذا باشد در واقع به سبك خاصي اطلاق مي‌شود كه در سراسر آسياي شرقي جزو خوشمزه ترين غذاها محسوب مي‌شود. حتي رستوران‌هايي وجود دارند كه منحصرا اين نوع غذا را سرو مي‌كنند چرا كه هات پات غذايي است كه همه افراد در پخت و خوردن آن مشاركت دارند و بهانه خوبي براي يك دورهمي جالب است. براي هات پات، يك قابلمه آب جوش روي حرارت در وسط ميز قرار مي‌گيرد. حالا تقريبا هر ماده غذايي‌اي مي‌تواند روي ميز باشد. از انواع گوشت مانند گوشت خوك يا بره گرفته تا سبزيجات مختلف، قارچ، توفو و انواع نودل و رامن و البته انواع ادويه و چاشني‌هاي مختلف. حالا هر كس مي‌‌تواند به سليقه خود موادي كه دوست دارد را داخل آب جوش بيندازد و منتظر پخته شدن آن باشد. در حين انتظار براي پخت نيز هر كس مي‌تواند داخل كاسه يا بشقاب خود چاشني‌ها را با هم مخلوط كند تا در انتها به همراه غذاي پخته شده ميل كند.

 

مرغ كونگ پائو

اگر با ويزاي توريستي چين سفر مي‌كنيد اين غذاي جذاب را از دست ندهيد. مرغ كونگ پائو از غذاهاي كلاسيك و محبوب چيني است كه از استان سيچوان چين آمده است. اين غذا هم ساده و هم خوشمزه است وبراي انواع ذائقه‌ها يك انتخاب دوست داشتني به حساب مي‌آيد. همانطور كه از نام آن هم پيداست، تركيب اصلي غذا مرغ است كه با فلفل دلمه‌اي، فلفل چيلي و سبزيجات و بادام زميني سرو مي‌شود. مرغ كونگ پائو تركيبي از طعم‌هاي شور، شيرين و تند دارد. اين غذا همچنين بسيار سالم و سرشار از مواد مغذي و ويتامين‌ها است و آن را برنچ هم مي‌توان خورد.

نودل سرخ شده

البته نام اصلي اين غذا چو مين است كه از خوشمزه ترين غذاها در چين نيز محسوب مي‌شود. چو مين از غذاهاي ساده محسوب مي‌شود كه به نوعي يك غذاي سريع و دم دستي براي مردم چين است و زياد هم خورده مي‌شود. براي درست كردن اين غذا ابتدا رشته‌هاي نودل جوشانده شده و سپس همراه مواد مختلف تفت داده مي‌شود تا سرخ و طلايي و كمي برشته شود. اين مواد مي‌تواند انواع گوشت قرمز، مرغ يا ميگو به همراه سبزيجاتي مانند كرفس و پياز باشد.

برنج سرخ شده

يكي ديگر از غذاهاي محبوب چيني برنج سرخ شده است كه غذايي بسيار ساده و سريع و در عين حال خوشمزه محسوب مي‌شود. گفته مي‌شود كه در اواخر سلسه چينگ، يك مقام هم به آشپز خود دستور داد غذايي بپزد كه هم چيني‌ها و هم خارجي‌ها از آن لذت ببرند و آن‌جا بود كه برنج سرخ شده اولين بار پخته شد. برنج سرخ شده تركيبات و انواع بسيار مختلفي دارد و يكي از معروف‌ترين مدل‌ها به برنج سرخ شده يانگژو معروف است. تركيبات اين غذا شامل ميگو، تخم مرغ و گوشت خوك كبابي است. اما در مدل‌هاي ديگر انواع گوشت، سبزيجات و ادويه‌ها به كار مي‌روند. ابتدا گوشت با روغن داخل يك تابه بزرگ درست مي‌شود و سپس سبزيجات به آن اضافه مي‌شوند. در نهايت نيز برنچ پخته شده و چاشني‌هاي مختلف اضافه مي‌شوند تا يك وعده خوشمزه ساخته شود.

ما پو توفو

توفو نوعي پنير سويا است كه به شدت مورد علاقه افراد گياهخوار و وگن است زيرا هم طعم خوبي دارد و هم بسيار مغذي و پرپروتئين است. ما پو توفو يكي از خوشمزه ترين غذاها از چين و استان سيچوان است كه صد سالي هم قدمت دارد. اين غذا اولين بار توسط مادربزرگي (پو) درست شد كه كك و مك‌هاي (پو) زيادي داشت و به همين دليل هم به آن ما پو توفو گفته مي‌شود. اين غذاي جالب از توفو تفت داده شده در يك سس تند و پر ادويه شامل لوبيا تخمير شده و رب چيلي به دست مي‌آيد و در نهايت با پيازچه سرو مي‌شود. البته اگر دوست داشته باشيد مي‌توان به آن گوشت چرخ شده و آبگوشت نيز اضافه كرد.

 

جمع بندي

غذاهاي خوشمزه‌اي كه معرفي شدند امروزه نه فقط در چين، بلكه در كل دنيا معروف هستند و در رستوران‌‌ها سرو مي‌شوند. با اين وجود طعم واقعي اين غذاها و دستور غذايي سنتي و اصيل آن‌‌ها را تنها در خود چين مي‌توان چشيد. اگر شما هم به فرهنگ چيني و غذاهاي متنوع آن‌‌ها علاقه داريد، شايد بد نباشد با گرفتن ويزاي توريستي چين سري به اين كشور زيبا بزنيد. با استعلام قيمت و هزينه تور چين از ستاره ونك مي‌توانيد بهترين گزينه را براي خود رزرو كنيد و يك تجربه متفاوت براي خود بسازيد.