تفاوت بيت كوين و بلاك چين چيست؟

براي داشتن درك درست از تفاوت بيت كوين و بلاك چين بايد ابتدا با مفاهيم و اهداف هر كدام كاملاً آشنا شويم تا به دركي در جهت مقايسه و تحليل آن‌ها با يكديگر برسيم.

بيت كوين چيست و چگونه كار مي‌ كند؟

بيت كوين نه تنها اولين ارز ديجيتال است، بلكه شناخته شده‌ترين ارز رمزنگاري شده در بين بيش از 19000 ارز ديجيتال موجود امروزي است. رسانه‌هاي مالي مشتاقانه هر كاهش و افزايش و نوساناتي را پوشش مي‌دهند و بيت كوين را به بخشي اجتناب‌ناپذير از بازار سرمايه ديجيتال مي‌دانند.

بيت كوين از فناوري همتا به همتا استفاده مي كند تا بدون هيچ مرجع مركزي يا بانكي كار كند. مديريت تراكنش ها و صدور بيت كوين به صورت جمعي توسط شبكه انجام مي شود. بيت كوين منبع باز است، طراحي آن عمومي است و هيچ كس مالكيت يا كنترل بيت كوين را در دست ندارد و همه مي توانند در آن شريك باشند. بيت كوين از طريق بسياري از ويژگي هاي منحصر به فرد خود، امكان استفاده هاي هيجان انگيزي را فراهم مي كند كه توسط هيچ سيستم پرداخت قبلي قابل پوشش نبود. اين ويزگي ها سبب شده تا افراد زيادي براي خريد بيت كوين اقدام كنند. جالب است بدانيد خريد بيت كوين بدون احراز هويت نيز امكان پذير است.

بيت‌كوين يك ارز ديجيتال غيرمتمركز است كه مي‌توانيد آن را مستقيماً و بدون واسطه مانند بانك بخريد، بفروشيد و مبادله كنيد. خالق بيت كوين، ساتوشي ناكاموتو، در ابتدا نياز به "يك سيستم پرداخت الكترونيكي مبتني بر اثبات رمزنگاري به جاي اعتماد" را توضيح داد.

هر تراكنش بيت كويني كه تابه‌حال انجام شده است در يك دفتر كل عمومي وجود دارد كه براي همه قابل دسترسي است، و باعث مي‌شود تراكنش‌ها به سختي معكوس شوند و جعل آنها دشوار باشد. اين به دليل طراحي دقيق و نوآورانه است. بيت‌كوين‌ها بر اساس ماهيت غيرمتمركز آن‌ها توسط دولت يا هيچ مؤسسه صادركننده‌اي پشتيباني نمي‌شوند، و هيچ چيز به جز اثباتي كه در قلب سيستم وجود دارد، ارزش آنها را تضمين نمي‌كند.

اهداف بيت كوين

بيت كوين به عنوان راهي براي مردم در جهت ارسال پول از طريق اينترنت ايجاد شد. هدف از اين ارز ديجيتال ارائه يك سيستم پرداخت جايگزين بود كه بدون كنترل مركزي عمل مي‌كرد و اگر اين‌گونه طراحي نمي‌شد درست مانند ارزهاي سنتي مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

بلاك چين چيست و چه ارتباطي با بيت كوين دارد؟


بلاك چين بيت كوين پايگاه داده‌اي از تراكنش‌ها است كه با رمزگذاري ايمن شده. بلاك چين در يك مكان ذخيره نمي شود. در چندين كامپيوتر و سيستم در شبكه توزيع مي‌شود. به اين سيستم‌ها گره مي‌گويند. هر گره يك كپي از بلاك چين دارد و هر كپي هر زمان كه تغيير تأييد شده‌اي در بلاك چين ايجاد شود، به روز مي‌شود.

بلاك چين شامل بلوك‌هايي است كه داده‌هاي مربوط به تراكنش‌ها، بلوك‌هاي قبلي، آدرس‌ها و كدي را كه تراكنش‌ها و زنجيره بلوكي را اجرا مي‌كند، ذخيره مي‌كند. بنابراين، براي درك بلاك چين، ابتدا مهم است كه بلاك‌ها را درك كنيد.

بلاك چين يك پايگاه داده توزيع شده است كه بين گره‌هاي يك شبكه كامپيوتري به اشتراك گذاشته شده است. به عنوان يك پايگاه داده، يك بلاك چين اطلاعات را به صورت الكترونيكي در قالب ديجيتال ذخيره مي‌كند. بلاك چين‌ها بيشتر به دليل نقش حياتي خود در سيستم‌هاي ارزهاي ديجيتال، مانند بيت كوين، براي حفظ ركورد ايمن و غيرمتمركز تراكنش‌ها شناخته مي‌شوند. نوآوري در بلاك چين اين است كه امنيت ركورد داده‌ها را تضمين مي‌كند و بدون نياز به شخص ثالث و قابل اعتماد، اعتماد ايجاد مي‌كند.

يكي از تفاوت‌هاي كليدي بين يك پايگاه داده معمولي و يك بلاك چين، نحوه ساختار داده‌ها است. يك بلاك چين اطلاعات را با هم در گروه‌هايي به نام بلوك جمع آوري مي‌كند كه مجموعه‌اي از اطلاعات را در خود نگه مي‌دارد. بلوك‌ها داراي ظرفيت‌هاي ذخيره‌سازي خاصي هستند و هنگامي كه پر مي‌شوند، بسته مي‌شوند و به بلوك پرشده قبلي متصل مي‌شوند و زنجيره‌اي از داده‌ها را تشكيل مي‌دهند كه به نام زنجيره بلوكي شناخته مي‌شود.

مفاهيم كليدي در بلاك چين

  • بلاك چين نوعي پايگاه داده مشترك است كه با يك پايگاه داده معمولي در نحوه ذخيره اطلاعات متفاوت است. بلاك چين داده‌ها را در بلوك‌هايي ذخيره مي‌كند كه سپس از طريق رمزنگاري به يكديگر مرتبط مي‌شوند.
  • با ورود داده‌هاي جديد، اطلاعات وارد يك بلوك جديد مي‌شود. هنگامي كه بلوك با داده پر شد، به بلوك قبلي زنجير مي‌شود كه باعث مي‌شود داده‌ها به ترتيب زماني به هم متصل شوند.
  • در مورد بيت‌كوين، بلاك چين به‌صورت غيرمتمركز استفاده مي‌شود تا هيچ فرد يا گروهي در آن كنترل نداشته باشد و همه كاربران به طور جمعي كنترل كننده باشند.
  • بلاك چين‌هاي غيرمتمركز تغييرناپذير هستند، به اين معني كه داده‌هاي وارد شده برگشت‌ناپذير هستند. براي بيت كوين، اين به اين معني است كه تراكنش‌ها به طور دائم ثبت مي‌شوند و براي همه قابل مشاهده هستند.

اهداف بلاك چين

هدف بلاك چين اين است كه اجازه دهد اطلاعات ديجيتال ثبت و توزيع شود، اما ويرايش نشود. به اين ترتيب، بلاك چين پايه و اساس دفاتر غيرقابل‌تغيير يا سوابق تراكنش‌هايي است كه نمي‌توان آنها را تغيير داد، حذف كرد يا از بين برد. به همين دليل است كه بلاك چين‌ها به عنوان فناوري دفتر كل توزيع شده نيز شناخته مي‌شوند.

تفاوت بيت كوين و بلاك چين چيست؟

بيت كوين بر روي يك ركورد ديجيتال توزيع شده به نام بلاك چين ساخته شده است. همان‌طور كه از نام آن پيداست، بلاك چين مجموعه‌اي از داده‌هاي مرتبط است كه از واحدهايي به نام بلوك‌ها تشكيل شده است كه حاوي اطلاعات مربوط به هر تراكنش، از جمله تاريخ و زمان، ارزش كل، خريدار و فروشنده، و يك كد شناسايي منحصر به فرد براي هر صرافي است. ورودي‌ها به ترتيب زماني در كنار هم قرار مي‌گيرند و زنجيره ديجيتالي از بلوك‌ها را ايجاد مي‌كنند. اين خصوصيت بلاك چين كمك مي‌كند تا امنيت بيت كوين به بالاترين حد ممكن برسد و ويژگي‌هاي بستر بلاك چين موجب امنيت و قابل اعتماد شدن بيت كوين شده است.

براي اينكه يك بلوك تراكنش به بلاك چين بيت كوين اضافه شود، بايد توسط اكثر دارندگان بيت كوين تأييد شود و كدهاي منحصر به فرد مورد استفاده براي شناسايي كيف پول و تراكنش‌هاي كاربران بايد با الگوي رمزگذاري درست مطابقت داشته باشد.

اين كدها اعداد طولاني و تصادفي هستند كه توليد آنها را به طور باور نكردني دشوار مي‌كند. سطح تصادفي بودن آماري در كدهاي تأييد بلاك چين، كه براي هر تراكنش مورد نياز است، خطر انجام تراكنش‌هاي تقلبي بيت كوين را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد.

سخن آخر

پس از دانستن مفاهيم دقيق بيت كوين و بلاك چين حتماً متوجه تفاوت آن‌ها شده باشيد. به طور ساده مي‌توان نتيجه گرفت بلاك چين با توجه به نوع عملكرد خود، بستري ايمن را براي انجام تراكنش‌هاي بيت كوين ايجاد مي‌كند و هرگونه اطلاعات از جمله تاريخ و زمان، ارزش، اطلاعات معامله گران و... را به‌طوري‌كه برگشت‌پذير و قابل دست‌كاري نباشد، ذخيره مي‌كند.