در رابطه بيماري منير گوش چه مي دانيد؟ از علائم تا درمان

 

به طور كلي مي توان گفت گوش از 3 بخش مختلف تشكيل شده است: گوش بيروني، گوش مياني و گوش خارجي، هر يك از اين قسمت ها وظيفه خاص خود را ايفا مي نمايند و در صورت اختلال در عملكرد آن ها هم قدرت شنوايي كاهش مي يابد و هم در تعادل بدن اهتلال ايجاد مي گردد زيرا همانطور كه شما هم شايد بدانيد گوش هم در تعادل نقش دارد و هم در حس شنوايي، بيماري منير يكي از بيماري هاي شايع گوش داخلي است كه مي تواند سبب اختلال در عكلكرد حس شنوايي و تعادل گردد، در اين مقاله مي خواهيم با هم در رابطه با اين عارضه بيشتر صحبت نماييم تا هم اطلاعاتمان بالاتر برود و هم در شناخت آن آگاهي بيشت كسب نماييم، لازم به ذكر است كه اگر دچار اختلالات گوش و حلق و بيني شديم مي توانيم از متخصص گوش و حلق و بيني در منزل يا بيمارستان كمك بگيريم تا با معاينه و تشخيص خود بتواند كمك رسان ما باشد و درمان و پيشرفت آن با سرعت بيشتري انجام شود.

علت ايجاد بيماري منير گوش چيست؟

متاسفانه با اين حال كه قدرت تشخيصي علم پزشكي در جهان به سرعت روبه افزايش است هنوز علت دقيق بيماري منير مشخص نشده است، به بيماري هايي كه نمي دانيم علت ايجاد بيماري چه مي تواند باشد بيماري هاي ايديوپاتيك مي گويند، بيماري منير نيز بيماري ايديوپاتيك بوده و از همين رو اصرار داريم كه در تشخيص آن بايد عجله كرد و آن را به دست فراموشي نسپرد، آن چيزي كه در بيماري ايديوپاتيك منير سبب تغييرات در تعادل و حس شنوايي مي گردد افزايش ميزان لنف داخل گوش داخلي مي باشد كه نبايد از يك حجم مشخص بيشتر گردد.

علائم بيماري منير چيست؟

از مهم ترين علائم بيماري منير مي توان به:

  1. سرگيجه
  2. عدم تعادل
  3. تنيتوس گوش يا همان وزوزگوش
  4. درد مبهم از گوش
  5. احساس حالت تهوع و استفراغ

اشاره نمود، تشخيص و درمان به موقع اين بيماري مي تواند به سرعت در پيشرفت درمان آن تاثير گذار باشد، در ادامه مطلب به راه هاي تشخيصي آن خواهيم پرداخت.

مهم ترين راه هاي تشخيص بيماري منير چيست؟

 

 

از مهم ترين راه هاي تشخيص بيماري منير مي توان به موارد زير اشاره نموئ:

  • راديولوژي در منزل يا بيمارستان و كلينيك هاي تشخيصي
  • انجام بيوپسي يا نمونه برداري داخلي از گوش داخلي
  • انجام تست تعادل در موارد پيشرفته
  • سي تي اسكن از نحيه منديبولار و فك
  • شنوايي سنجي
  • تست و چكاپ هاي آزمايشگاهي همانند آزمايش cbc و esr

با انجام اين موارد مي توان تا حدود بسيار زيادي تشخيص داد كه فرد به منير گوش داخلي مبتلا شده است يا خير؟ تشخيص به موقع و زودهنگام در درمان آن مي تواند بسيار موثر باشد.

عوارض عدم توجه به بيماري منير چيست؟

از مهم ترين عوارض بيماري منير مي توان به:

  1. التهاب شديد انتهاي حلق، شيپور استاش يا همان مسيري كه هوا را بين گوش داخلي و محيط بيرون تنظيم مي كند
  2. تب
  3. لرز
  4. سرگيجه و ورتيگو شديد
  5. ايجاد حالت تهوع و استراغ مكرر به صورتي كه با التهاب ناحيه گوش داخلي ديگر توانايي بلع از بين مي رود و براي نگه داشتن انرژي بدن نياز به تعبيه سوند بيني معده يا NGT نياز است
  6. كاهش وزن
  7. افسردگي
  8. سردرد
  9. عفونت خوني

اشاره نمود، از همين رو استفاده از متخصص ENT يا گوش و حلق و بيني مي تواند بسيار موثر باشد تا درمان هرچه سريعتر رخ دهد.

پيشگيري از ابتلا به بيماري منير به چه صورت است؟

همانطور كه خدمتتان گفته شد متافانه راه كار قطعي براي تشخيص علت بيماري منير وجود ندارد ولي آن چيزي كه مشخص است آن است كه ميزان حجم مايع لنف در گوش داخلي از حد طبيعي بيشتر خواهد شد، از همين رو براي مقابله با اين اتفاق مي توان به:

  1. ورزش مرتب
  2. استفاده از رژيم غذايي مناسب
  3. عدم استفاده از چربي هاي مضر زيرا سبب ايجاد تغييرات حجم لنفي مي گردد
  4. رعايت بهداشت فردي
  5. كنترل استرس و دور ماندن از ريسك فاكتور ها همانند سيگار و قليان

پيامد ايجاد بيماري منير چيست؟

همانطور كه خدمتتان گفته شد بيماري منير يك بيماري مهم به حساب مي آيد، عدم توجه به آن مي تواند سبب ايجاد عوارض حاد در بيماران درگير اين بيماري گردد، از مهم ترين پيامد ها مي توان به از دست رفتن شنوايي و آسيب هاي شديد به شيپور استاش اشاره نمود، از همين رو توجه به اين مورد مي تواند از هشدار هايي باشد كه نبايد آن را ناديده گرفت، اگر شما نيز دچار اين بيماري شده ايد و يا علامت هايي از آن داريد سريعا به فكر درمان آن باشيد.

جراحي راه آخر درمان دير هنگام بيماري منير

 

 

در صورتي كه در تشخيص و درمان بيماري منير زمان را از دست بدهيم راه كار آخر انجام جراحي گوش داخلي توسط متخصص گوش و حلق و بيني پيشنهاد مي گردد تا هر چه سريع تر هم عفونت در داخل گوش خارج گردد و هم كمك به جلوگيري از آسيب هاي احتمالي پرده صماخ گردد.

نتيجه گيري و نكات پاياني

بيماري منير همانند ساير بيماري هاي بدن و ارگان هاي مختلف آن در صورتي كه به موقع تشخيص و درمان نگردد آسيب هاي جبران ناپذيري براي فرد درگير آن خواهد داشت، مركز درمان در منزل درمان نو با داشتن پزشكان متخصص و مجرب در حوزه درمان بيماري هاي گوش و حلق و بيني مي تواند كمك رسان شما عزيزان باشد، در صورتي دچار چنين علامت هايي شده ايد مي توانيد در كوتاه ترين زمان ممكن درخواست خود را به اپراتور ها اعلام نماييد.