آموزش تزيين مهدكودك با مقوا

محيطي كه كودكان در آن مشغول به بازي و سرگرمي هستند، در شكوفايي فكري آن ها تاثير بسزايي خواهد گذاشت. همين محيط اگر جذاب و دلنشين باشد، به آرامش فكري كودكان هم كمك مي كند. فضاي مهدكودك ها از جمله مكان هاي بسيار مهم در هر كشوري هستند كه طراحي داخلي آن از اهميت بالايي برخوردار است. بديهي است كه هيچ كودكي علاقه اي به يك جا نشستن و يادگيري ندارد. لذا فضاي مهدكودك بايد علاوه بر اين كه شاد باشد، بهتر است كه كودكان را ترغيب كند تا آموزش ببينند و چيزهاي جديد ياد بگيرند. در اين مطلب قصد داريم در مورد تزئين مهدكودك با مقوا به شما توضيح دهيم تا بتوانيد يك فضاي شاد و هيجان انگيز براي كودكان به وجود آوريد.

 

تزيين مهدكودك

براي تزئين و طراحي دكوراسيون مهدكودك بايد از ايده هاي كاربردي و اصولي استفاده كرد. همه كودكان به بازي كردن علاقه زيادي دارند، بنابراين در مهدكودك بايد فضايي كاملا متفاوت از خانه را به بازي كودكان اختصاص داد. بازي هايي باعث جلب توجه در كودكان مي شوند كه بتوانند ذهن آن ها را براي يادگيري فعال تر كنند. علاوه بر محيط بازي، فضاي مهد براي آموزش بايد به گونه اي طراحي شود كه ميل و اشتياق براي يادگيري افزايش يابد.

يكي از مهم ترين نكاتي كه بايد در طراحي داخلي مهدكودك رعايت شود، انتخاب رنگ هاي شاد و انرژي بخش است. رنگ ها تاثير بسيار زيادي روي كودكان دارند و باعث بهبود آموزش مي شوند. براي اين كار مي توان از مقواهاي رنگي موجود در مهدكودك ها استفاده كرد تا فضاي شيك و جذاب به وجود آورد.

براي اين كه بتوان از مقواها براي تزئين و طراحي دكور استفاده كرد، بايد ايده هاي خلاقانه اي به كار گرفته شود تا بتوان فضاي مهدكودك را به فضايي پر جنب و جوش و خلاقانه تبديل كرد. در ادامه چند مورد از ديزاين هاي شيك، متفاوت و پر هيجان با استفاده از مقوا را به شما ارائه مي دهيم.

ايده تزئين مهدكودك با مقوا

ايده براي تزئين مهدكودك با مقوا بسيار زياد است و تنوع بالايي دارد. در اين قسمت ما چند مورد از پر كاربردترين و جذاب ترين آن ها را به شما آموزش مي دهيم.

ريسه هاي مقوايي

يكي از ايده هاي جذاب تزئين با مقوا ريسه هاي مقوايي است. شما مي توانيد با مقواهاي رنگي شكل هايي همچون ماهي، پروانه، گل آفتابگردان، گل بابونه و غيره برش دهيد. تعداد اين اشكال در هر ريسه مي تواند 5 الي ده عدد باشد. سپس يك مقوا را به شكل نوار بلند برش دهيد و اشكال مختلف را با فاصله روي آن بچسبانيد. هر چند عدد كه مي خواهيد و مورد نيازتان است، اين نوارها را براي خود درست كنيد و آن ها را در ورودي كلاس، سالن و ... آويزان كنيد.

 

درخت هاي مقوايي

يكي ديگر از كارهايي كه مي توانيد با مقوا انجام دهيد، اين است كه با آن درخت هاي مختلف در سايزهاي بزرگ و كوچك بسازيد. درخت هاي مقوايي كاربرد زيادي دارند. يكي از كاربردهايشان اين است كه مي توان روي آن عكس هاي دانش آموزان كلاس را چسباند تا اعضاي كلاس مشخص شوند. روي بعضي ديوارها هم مي توان با استفاده از درختان چهار فصل را نشان داد. به عنوان مثال ديوار را به چهار قسمت تقسيم نمايد و در هر قسمت يك درخت بچسبانيد و با توجه به هر فصل براي آن برگ و شكوفه نصب كنيد.

طراحي آسمان با مقوا

يكي از ايده هاي جذاب تزئين با مقوا، طراحي آسمان است. براي اين كار مي توانيد كل ديوار را با رنگ آبي نقاشي كنيد و يا با مقواي آبي رنگ آن را پوشش دهيد. سپس با مقواي زرد و نارنجي يك خورشيد سه بعدي بسازيد و آن را از سقف آويزان كنيد. با مقواي سفيد ابرهاي بزرگ و كوچك سه بعدي درست كنيد و در كنار خورشيد قرار دهيد. در قسمت پايين ديوار هم مي توانيد تعداد زيادي گل هاي آفتابگردان، بابونه، رز و غيره درست كرده و اين قسمت را تبديل به مزرعه گل كنيد.

كاردستي هاي كودكانه

براي اين كه بتوانيد از خلاقيت كودكان در فضاي مهدكودك ها استفاده كنيد، مي توانيد يك قسمت از ديوار را به طور كامل با مقواهاي رنگي پوشش دهيد. سپس از بچه ها بخواهيد تا هر چيزي كه دوست دارند مانند انواع حيوانات، گل ها، پرنده ها، درختان و غيره را با مقواها بسازند و آن را روي ديواري كه از مقوا پوشيده شده بچسبانند. اين موضوع باعث مي شود هم كودكان از خلاقيت هاي خود استفاده كنند و هم باعث هيجان و شادي آن ها شود؛ چرا كه كودكان احساس مي كنند كاردستي هايي كه درست كرده اند، براي ديگران ارزشمند است.

 

انواع مقواهايي كه براي تزيين مهدكودك به كار مي رود

امروزه شركت هاي مختلفي در زمينه توليد مقوا فعاليت دارند. هر كدام از اين مقواها با توجه به كيفيتي كه دارند، در مكان هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرند. براي تزيين مهدكودك با مقوا مي توانيد از مقواهاي با كيفيت و متراكم مانند فابريانو، فابركاستل، وينزور و غيره استفاده كنيد. هر چقدر جنس مقواها بهتر و تراكم آن ها بالاتر باشد، ماندگاري كاردستي ها بيشتر خواهد بود.

قيمت مقواهاي رنگي

هر كدام از مقواهايي كه توليد مي شوند از توليدات شركت هاي مختلف ايراني و خارجي هستند و در كيفيت هاي گوناگوني عرضه مي شوند. تراكم مقواها در هر يك از برند ها متفاوت است. هر چقدر مقوا متراكم تر باشد، قيمت آن بالاتر مي رود. براي كارهاي مهم تر و ماندگارتر مي توانيد از مقواهاي باكيفيت تر و متراكم تر استفاده كنيد. براي كاردستي هاي كودكانه هم مي توانيد از مقواهاي ايراني معمولي استفاده كنيد.

در كنار تزئين مهدكودك با مقوا مي توانيد ازاستخر توپ كودك، ترامپولين، سرسره كودك، اير هاكي كودك، سافت پلي، ميز و صندلي و بازي هاي فومي براي دكوراسيون فضاي مهدكودك استفاده كنيد.