با جابه جايي درخت گردو، باردهي درخت را 2 برابر كنيد!

https://farsiblog.com/1/gerdoo1.jpg

درخت گردو يكي از محبوب‌ترين و زيباترين درختان ايراني به‌ حساب مي‌آيد. درخت نهال گردو، مقاومت خوبي نسبت به آب‌وهواي ايران دارد و همچنين باردهي آن نيز بسيار بالاست. مراقبت و هرس كردن به‌ موقع درخت يكي از روش‌هايي است كه به رشد هرچه بهتر آن كمك مي‌كند.

در برخي مواقع مثلاً كاشت نهال گردو جديد يا شيوع بيماري درون باغ گردو، ممكن است نياز باشد كه درخت گردو را جابه‌جا كنيم. به نظر شما نحوه‌ي جابه جايي درخت گردو، چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشيد تا با روش صحيح، زمان مناسب و نكات مهم جابجايي درخت گردو، بيشتر آشنا شويد.

آشنايي با نحوه‌ي جابجايي درخت گردو:

همان‌طور كه گفته شد، دلايل متفاوتي مي‌تواند منجر به جابه جايي نهال گردو شود. مثلاً از بين رفتن خاك منطقه يا آلوده شدن آن به بيماري، ساخت‌وساز، نزديك بودن به پي خانه‌ها، آتش‌سوزي در گروه عواملي قرار مي‌گيرد كه براي نجات درخت و جلوگيري از قطع كردن آن درخت را جابه‌جا مي‌كنند.

ممكن است در منطقه‌اي درختان گردو با نژادهاي عالي رشد كرده باشد، اما در يك سال حمله آفات ريسك از بين رفتن درختان منطقه را افزايش دهد. در اين مواقع نيز براي نجات درختان تنومند، آن‌ها را به مناطق امن منتقل مي‌كنند.

نحوه‌ي جابه جايي درخت گردو؛ به اين صورت است كه در وهله اول نيازهاي اكوسيستمي درخت موردتوجه قرار مي‌گيرد. اين نيازها شامل آب‌وهوا، شرايط بارندگي و شرايط خاك مقصد است. به خاطر داشته باشيد كه جابجايي درخت گردو به هدف نجات و حفظ درخت است، پس حتماً بايد شرايط زنده ماندن و حفظ آن در منطقه‌اي كه مي‌خواهيد آن را جابه‌جا كنيد، وجود داشته باشد.

 

بهترين زمان جابجايي درخت گردو:

بهترين زمان جابجايي درخت گردو؛ موقعي است كه آخرين برگ درخت گردو در پاييز مي‌ريزد. شما از اين زمان تا زمان نمايان شدن اولين شكوفه، فرصت داريد كه درختان گردو را جابه‌جا كنيد. بهتر است براي داشتن اطلاع از نحوه‌ي جابه جايي درختان گردو، با متخصصان كشاورزي مناطق خود صحبت كنيد؛ چراكه جابه‌جا كردن درختان گردو اصولي دارد كه در صورت عدم اطلاع از آن آسيب جبران‌ناپذيري را به درخت مي‌زند. در ادامه به برخي از اين اصول اشاره مي‌كنيم.

خوب است بدانيد كه بهترين براي زمان جابجايي نهال گردو، زماني است كه درخت به خواب زمستاني رفته، اما زمين هنوز گرم است. اين شرايط به نهال گردو كمك مي‌كند تا در سال آينده، رشد خوبي داشته باشد.

نحوه‌ي جابجايي درخت گردو در باغ گردو:

بهتر است حين احداث باغ گردو، بدانيد كه درخت گردو ريشه ‌هاي محكم و گسترده‌اي دارد. ريشه ‌هاي درختان گردو به‌صورت عرضي گسترش مي‌يابند و اين بدان معنا است كه براي جابجايي درخت بايد فضاي زيادي از اطراف را براي كندن در نظر بگيريد. درخت گردو در عين داشتن ريشه‌هاي عرضي، يك ريشه مهم و عمقي دارد.

اين ريشه مستقيماً به سمت پايين و عمق خاك حركت مي‌كند. نحوه رشد اين ريشه به صورتي است كه هرچه درخت رو به بالا رشد مي‌كند، اين ريشه عميق‌تر مي‌شود. به دليل شرايط خاص ريشه، شناخت نحوه‌ي جابه جايي نهال گردو، به‌صورت صحيح براي حفظ درخت بسيار ضروري است.

مراحل جابه جايي درخت گردو:

يكي از مراحل آشنايي با نحوه‌ي جابه جايي درخت گردو، شناخت مراحل جابجايي درخت است. مراحل جابه جايي درخت گردو به شرح زير است:

مرحله اول جابجايي درختان گردو:

  • در مرحله اول در كنار درخت گردو بايستيد. سپس با استفاده از يك متر نواري، قطر يا عرض تنه درخت را در حد فاصله 90 تا 120 سانتي‌متر بالاتر از سطح خاك اندازه بگيريد.
  • اندازه قطر به‌ دست‌آمده را در 9 يا 10 ضرب كنيد تا شعاع موردنظر براي كندن حوزه ريشه‌ها مشخص شود.
  • شايد خاك منطقه شما نرم باشد يا شرايطي براي ريشه‌ زايي بيشتر درخت نهال گردو به وجود آيد؛ به همين دليل براي مشخص كردن حوزه ريشه درخت گردو بهتر است از متخصص آن كمك بگيريد.
  • درهرحال در مرحله اول بهتر است فاصله تنه تا لوپ ريشه را به دست آوريد. آشنايي با اين روش، به شناخت نحوه‌ي جابجايي درخت گردو، كمك مي‌كند.

 

مرحله دوم جابجايي نهال گردو:

بعد از به دست آوردن حد فاصله تنه و لوپ ريشه از متر مثل پرگار استفاده كنيد و با نوك بيل، خط كندن را روي زمين بكشيد. بهتر است فاصله را حدوداً 10 تا 20 سانتي‌متر نيز عقب‌تر ببريد. پس‌ازاين مرحله حدود 25 تا 50 سانتي‌متر زمين را حفر كنيد. در اين مرحله ريشه‌هاي مهم را از ديگر ريشه‌ها تشخيص دهيد. سپس به صورتي كه به‌هيچ‌عنوان ريشه‌ها له نشوند، آن‌ها را از محل دايره مشخص‌شده جدا كنيد.

اين مرحله از جابه جايي درخت گردو بسيار مهم است؛ به همين دليل آشنايي با اين مرحله از نحوه‌ي جابجايي درخت گردو، دقيقاً روي سلامت و حفظ درخت تأثيرگذار است. اگر براي جابه جايي درخت فرصت كافي داريد بهتر است حدود 6 ماه به درخت فرصت دهيد تا ريشه‌ها در فضايي كه مشخص كرده‌ايد رشد كنند. بهتر است سه تا چهار روز قبل از كندن خاك، به‌درستي درخت را آبياري كنيد.

مرحله سوم جابجايي درخت گردو:

در مرحله سوم از نحوه‌ي جابجايي درختان گردو، بايد مراقب ريشه‌ها باشيد. پس از كندن حريم دايره براي اينكه آفتاب مستقيم به ريشه‌ها نتابد و علاوه بر آن ريشه‌ها دچار بيماري نشوند، بايد روي آن‌ها پلاستيك بكشيد. اين نكته بسيار مهم است؛ چراكه آفتاب و عوامل بيماري‌زا تمام تلاش شما را بي‌ثمر مي‌كنند. پس‌ازآن بايد به سراغ مكاني كه قرار است درخت در آن كاشته شود، برويد.

برگهاي، علف هاي هرز، بقاياي گياهي و سنگ ها را از محل كاشت نهال گردو جديد جدا كنيد. سوراخي كه مي‌خواهيد ايجاد كنيد بايد دو برابر قطر لوپ ريشه باشد. عمق حدود 50 تا 60 سانتي‌متر براي مراحل اوليه كندن كافي است. حتماً توجه داشته باشيد كه گودال كنده‌شده بايد حداقل 2 تا 2.5 متر از ساختمان‌ها دور باشد. در اين مرحله خاك خارج‌ شده از گودال را در كنار آن بگذاريد.

مرحله چهارم جابجايي درخت نهال گردو:

اين مرحله از آشنايي با نحوه ي جابجايي درخت گردو، بسيار مهم است. در اين مرحله يك‌ تكه پارچه به يكي از شاخه‌هايي كه در جهت شمال درخت است، آويزان كنيد. سپس در كنار گودال يك گوني بزرگ پهن نماييد. به‌آرامي لوپ ريشه را به‌صورت دايره حفر كنيد؛ به صورتي كه به ريشه‌ها آسيبي وارد نگردد و ريشه عمودي نيز قطع نشود. بايد تلاش كنيد درخت را از زمين جدا نماييد؛ به همين دليل بايد بيل را مثل قاشق درون زمين فرو كنيد.

اگر درخت به‌اندازه‌اي بزرگ است كه توان نگهداري آن را به‌صورت انفرادي نداريد، بهتر است براي حمايت و انتقال آن كمك بگيريد. درنهايت درخت را از زمين جدا كرده و در مركز گوني بگذاريد. گوني را به سمت تنه بكشيد و آن را مثل خورجين به تنه وصل كنيد. قبل از كاشت درخت، ريشه‌هاي آسيب‌ديده و شكسته را هرس نماييد.

مرحله آخر جابه جايي درخت گردو:

در اين مرحله لوپ ريشه را بعد از باز كردن گوني در مركز گودال حفرشده قرار دهيد. بعدازآن، ريشه‌ها را به سمت بيرون هدايت كنيد. در اين مرحله بايد دقت داشته باشيد كه آن نوار پارچه كه در سمت شمال درخت بستيد، به سمت شمال زمين قرار گيرد. گودال را پر كنيد و تا چند روز آينده به‌خوبي آبياري نماييد. تنها نكته‌اي كه در اين مرحله از نحوه‌ي جابه جايي نهال گردو، بايد به خاطر داشته باشيد، كوبيدن خاك روي ريشه‌ها است.

بهترين زمان جابجايي درخت گردو:

در اين مقاله به نحوه‌ي جابجايي درخت گردو، و دستورالعمل مرحله‌به‌مرحله اين اقدام پرداختيم. ازآنجايي‌كه درخت گردو هم ريشه عرضي و هم ريشه طولي دارد، بهتر است براي جابجايي آن از متخصصان كشاورزي منطقه خود كمك بگيريد.

منبع: https://ariyanahal.ir/displacement-walnut-tree/