با قوانين پروازهاي داخلي و خارجي بيشتر آشنا شويد

سفر هوايي سريع‌ترين روش جابه‌جايي ميان نقاط مختلف جهان است؛ اما به اندازه سفرهاي زميني راحت و ساده نبوده و طبق قوانين و مقررات مشخصي انجام مي‌شود. اگر تجربه سوار شدن به هواپيما را نداريد، عدم آشنايي با قوانين پرواز ممكن است برايتان دردسرساز شود؛ اما نگران نباشيد در اين مقاله، با قوانين كلي پروازهاي داخلي و خارجي آشنا خواهيد شد و مي‌توانيد با خيال راحت بليط هواپيما ارزان را براي داشتن سفري راحت و بدون دردسر خريداري كنيد.

قوانين بار در سفرهاي هوايي

يكي از مهم‌ترين قوانين پروازهاي داخلي و خارجي، قوانين مربوط به ميزان بار است. ايرلاين‌ها و شركت‌هاي هواپيمايي مختلف ميزان بار مجاز در پروازهاي خود را تعيين و اعلام مي‌كنند كه تخطي از آن‌ها ادامه سفرتان را با مشكل مواجه مي‌كند؛ بنابراين پيش از خريد بليط، بايد به قوانين بار شركت هواپيمايي مدنظرتان توجه داشته باشيد.

انواع بار در سفرهاي هوايي

به‌طوركلي در سفرهاي هوايي دو نوع بار وجود دارد. يك مورد باري است كه مسافر همراه خود به داخل هواپيما مي‌برد و مورد دوم چمدان‌هاي مسافران است كه هنگام دريافت كارت پرواز و در مرحله Check in به بخش بار هواپيما تحويل داده مي‌شود.

براساس قوانين پرواز، مسافران براي حمل بار به داخل كابين، محدوديت بيشتري دارند و به‌طور معمول فقط مجاز به حمل بار در حدود 8 كيلوگرم هستند. تعداد چمدان و وزن بارهايي هم كه در بخش بار هواپيما نگهداري مي‌شوند، بسته به كلاس پرواز مربوطه از 30 تا 50 كيلوگرم متغير است و اين مقدار با توجه به قوانين ايرلاين‌هاي مختلف تفاوت دارد.

چطور از ميزان بار مجاز هواپيما را مطلع شويم

آسان‌ترين روش اطلاع حداكثر مقدار بار مجاز هواپيما مربوط به baggage weight بليط است. در اين بخش قوانين بار مجاز ايرلاين مربوطه از جمله تعداد چمدان‌ها، وزن و ابعاد آن‌ها به طور كامل و واضح توضيح داده است.

قوانين پرواز براي زنان باردار

يك قانون مهم ديگر در خصوص پروازهاي داخلي و خارجي، مربوط به زنان باردار است. در بهترين حالت بانوان باردار بايد پيش از سفر هوايي با پزشك خود مشورت كرده و با نظر و تأييد پزشك سوار هواپيما شوند. يك‌سري قوانين كلي نيز درخصوص سفر هوايي براي خانم‌هاي باردار وجود دارد كه در ادامه آنها را بيان كرده‌ايم.

  • بانوان با سن بارداري بيش از 7 ماه (در بارداري اول) اجازه سفرهاي هوايي بيش از 2 ساعت را ندارند.

  • براي سفرهاي هوايي كمتر از 2 ساعت نيز سن بارداري بايد كمتر از 32 هفته باشد.

  • بانواني كه در ماه آخر بارداري هستند، به هيچ‌عنوان اجازه سفر هوايي را ندارند.

قوانين پرواز براي بيماران

قوانين سفرهاي هوايي براي افراد بيمار ممكن است محدوديت‌هايي ايجاد كند. در ادامه برخي از اين مقررات و محدوديت‌ها را بيان كرده‌ايم:

  • بيماران قلبي و عروقي مگر در موارد ضروري، بهتر است از سفر هوايي خودداري كنند. اين محدوديت به‌دليل اختلاف فشار ايجاد شده در داخل هواپيما است كه ممكن است مشكلاتي را براي اين افراد ايجاد كند.

  • افرادي كه نارسايي قلبي دارند، بايد به جاي پله‌هاي هواپيما از ويلچر استفاده كنند.

  • سفر هوايي براي بيماراني كه به تازگي عمل قلب باز يا آنژيوپلاستي داشته‌اند، در دو هفته اول بعد از عمل ممنوع است.

  • ممنوعيت پرواز شامل بيماران اعصاب و روان يا بيماري‌هاي حاد مغز و اعصاب نيز مي‌شود.

  • بيماران خوني مبتلا به افت هموگلوبين يا داسي‌شكل نيز به دليل احتمال بروز سكته يا درد قفسه سينه ناشي از افت فشار در داخل هواپيما، مشمول ممنوعيت‌هاي سفر هوايي هستند.

قوانين حمل حيوانات خانگي در سفرهاي هوايي

بسياري از افراد دوست دارند حيوان خانگي خود را در سفرهايشان به همراه داشته باشند. قوانين حمل حيوان خانگي يكي از مهم‌ترين قوانين و مقررات سفرهاي هوايي است؛ چراكه بسياري از ايرلاين‌ها چنين اجازه‌اي را به مسافران نمي‌دهند. بعضي از شركت‌هاي هواپيمايي با شرايط و محدوديت‌هاي خاصي اجازه حمل حيوان خانگي را به مسافران داده‌اند.

حمل حيوان خانگي در پرواز داخلي

بعضي از ايرلاين‌هاي داخلي، طبق قوانين سازمان دامپزشكي ايران، اجازه حمل حيوان خانگي تا دو قلاده سگ يا گربه و 10 عدد پرنده را به مسافران مي‌دهند؛ البته مسافران اجازه حمل حيوان به داخل كابين هواپيما را ندارند و بايد آن را به بخش بار هواپيما تحويل دهند.

براساس قوانين پروازهاي داخلي، حمل حيوانات فقط در صورت ارائه مدرك مربوط به حيوان از جمله شناسنامه، مدارك واكسيناسيون، فرم خصوص و اصل فيش كرايه امكان‌پذير است.

حمل حيوان خانگي در پروازهاي خارجي

قوانين حمل حيوان خانگي در پروازهاي خارجي محدوديت كمتري دارد. بعضي از ايرلاين‌ها بسته به نوع، اندازه و وزن حيوان، اجازه حمل آن به داخل كابين را نيز مي‌دهند.

قوانين كنسلي بليط هواپيما

گاهي ممكن است به دلايل مختلف بخواهيد سفر خود را كنسل كنيد. پروازهاي داخلي و خارجي درخصوص كنسلي بليط و عودت وجه آن، مقررات مشخص‌شده‌اي دارند. اين قوانين به زمان مجاز براي كنسلي و همچنين مبلغ جريمه و نحوه استرداد وجه بليط مربوط مي‌شود. مقررات كنسلي و استرداد بليط‌هاي هواپيما از ايرلايني به ايرلاين ديگر متفاوت است و هر شركت هواپيمايي مقررات كنسلي متفاوتي را براي نوع و كلاس پروازهاي خود تعيين مي‌كند.

استرداد وجه بليط‌هاي هواپيما به صورت حضوري و آنلاين امكان‌پذير است. پيشنهاد مي‌كنيم حتما بليط خود را به صورت آنلاين و از سايت فلاي تودي تهيه كنيد؛ چراكه اين سايت شرايط بسيار آساني را براي درخواست استرداد بليط‌هاي هواپيما فراهم كرده است و در صورت احتمال كنسلي، براي استرداد وجه بليط، شما را دچار دردسر نمي‌كند.

فلاي تودي همراه شما براي تجربه سفري امن و آسان

در اين مطلب چند مورد از مهم‌ترين قوانين پروازهاي داخلي و خارجي را توضيح داديم. همانطوري كه بيان كرديم اين قوانين در ايرلاين‌هاي مختلف و با توجه به نوع و كلاس پرواز متغير است. براي جلوگيري از به تأخير افتادن سفر و دردسرهايي از جمله ممنوعيت‌هاي پزشكي، اضافه بار و ... بهتر است علاوه بر قوانين كلي پرواز، تمامي شرايط ايرلايني كه بليط هواپيما را از آن‌ها خريداري مي‌كنيد به خوبي بررسي نماييد.

از طريق پشتيباني فلاي تودي مي‌توانيد اطلاعات كاملي در خصوص ايرلاين‌ها و پروازهاي داخلي و خارجي به‌دست بياوريد. فلاي تودي بزرگترين و معتبرترين آژانس گردشگري در ايران به شمار مي‌رود كه شرايط آساني را براي خريد بليط‌هاي هواپيما و قطار و همچنين رزرو هتل‌هاي داخلي و خارجي فراهم كرده است.